Beginnerscursus

Beschrijving beginners cursus

Wilt u bijen houden?

Bijen zijn essentieel voor de productie van allerlei groenten- en fruitsoorten. Zonder bijen minder groenten of fruit of groenten of fruit van een veel slechtere kwaliteit.

Daarom zijn imkers van groot belang voor deze teelten.

Bijen houden is een interessante hobby, waarbij u dicht bij de natuur staat.

U maakt het hele bijenjaar mee, wat anders dan bij mensen, begint in augustus. U beleeft de winterzit van de bijen. Daarna gaat het over in de opbouw van de kolonie in het voorjaar, wat uit kan monden in het fenomenale zwermen van de bijen in de maand mei. Dit zwermen probeert een imker te voorkomen omdat het een flink verlies aan bijen kan geven en ongemak voor de buurt. Daarna komt de honingoogst. Een normaal bijenvolk kan 20 tot 30 kg honing opleveren. Die honing kunt u verkopen, waardoor de kosten van de hobby met de opbrengst hiervan gedekt kunnen worden. Waar kom je dat tegen, dat een hobby niets kost of zelfs wat oplevert?

Wist u dat er verschillende rassen van bijen bestaan? Enkele van die rassen zijn heel rustig en er is uitermate goed mee te imkeren, zonder dat er steken vallen.

Bijen houden is geen tijdrovende hobby. U kunt rustig op vakantie gaan, terwijl uw bijen honing voor u ophalen.

Het is wel raadzaam een imkercursus te volgen, waar u alle kneepjes van het bijenhouden kunt leren.

De Imkersvereniging Wehl biedt u een beginnerscursus aan. De kosten van de cursus zijn €150,–. U krijgt daarvoor 6 theorielessen en 13 praktijklessen. De lessen zijn meestal op maandagavond op 2 praktijklessen na, die op zaterdag gegeven worden in verband met het vroege invallen van de duisternis. 1 praktijkles is op een woensdagavond.

Ook krijgt u een bijenvolk mee naar huis. Heeft u thuis geen plaats om bijen te houden, dan beschikt de vereniging over enkele bijenweiden, waar u uw volken kan plaatsen.

U krijgt 2 jaar ondersteuning met behulp van een cursus-App, waar u vragen kunt stellen wanneer u vragen heeft.

De theorielessen worden gegeven in het Beatrixcentrum in Wehl.

De beginnerscursus start weer in februari 2020.

Opgave voor de cursussen kan bij margreet@tebraake.eu.