Bijenstal De Beezenmoat in Lichtenvoorde bezocht

De imkers van Imkersvereniging Wehl e.o. gingen op zondagmiddag 24 september 2023 op bezoek bij imkervereniging Oost Gelre. Zij hadden kort hiervoor een nieuwe bijenstal geopend in het Wentholtpark. We hadden zonnig en warm weer voor de tijd van het jaar. Met koffie en thee werden we welkom geheten in de ruime, lichte en functionele stal. Het was een ander gebouw dan de voor ons bekende bijenstal.

Deze stal was aanvankelijk een recreatiewoning op de Veluwe. Hij is verplaatst en omgebouwd tot bijenstal en educatiecentrum. Het is een lesruimte, ontvangstruimte, en ontmoetingsplaats voor imkers met keukenblok en toilet. Aan de zonnige kant van het gebouw is plaats voor 20 bijenkasten gescheiden van de ontmoetingsruimte door een glazen wand.

De imkers van Oost Gelre vertelde over hun vereniging en de totstandkoming van de bijenstal. Hierna kregen we een rondleiding over het terrein waar de stal staat. Mooi groen gebied aan de rand van Lichtenvoorde. Veel bomen, struiken en beplanting voor de bijen. De stal staat op een perfecte plaats…de bijen hebben het naar hun zin!  Dat kan ook niet anders ze wonen in een nectartuin.

Het was voor de imkers van Wehl leuk om hier rond te kijken en te luisteren naar hun verhaal. Tevens werd de kennis over imkeren, bijen en planten weer opgefrist en uitgebreid.

Imkers van Oost Gelre bedankt.

Imkers van Imkersvereniging Wehl e.o. gingen op bezoek bij collega imker in Lichtenvoorde.