Basiscursus bijenhouden

Het doel van de basiscursus is om verantwoord en vakbekwaam om te gaan met bijenvolken. Deze cursus begint in februari en loopt door tot in september.

Leerdoelen

We leren je onder andere hoe je een voorjaarsinspectie moet uitvoeren, een bijenzwerm kunt voorkomen, honing moet slingeren en een bijenvolk moet klaar maken voor de winter. We leren je de Aalster methode, dat is een algemene basis methode om eenvoudig te imkeren, en we gaan natuurlijk honing proeven.

Theorie

De theorie van de basiscursus bestaat uit 6 lessen, deze lessen beginnen meestal in de maand februari/maart en wordt afgesloten met een examen in september.

Praktijk

Je krijgt 14 praktijklessen, en deze worden op onze bijenweide gegeven. Onze vereniging beschikt over 12 volken waar jij mee mag werken zodat je alles leert om straks zelf een bijenvolk te kunnen verzorgen En 2 jaar ondersteuning doormiddel van een groepsapp.

Gratis lid

Je bent het eerste jaar gratis lid van onze vereniging en ontvangt in dat jaar 6 maal het Bijenblad.

Lesmateriaal

• Cursus boek (is te koop bij de vereniging)
  • Beschermende kleding (imkerspak en handschoenen), deze moet je zelf aanschaffen

Kosten

Voor de hele cursus betaal je € 150,- maar daar komen nog de kosten bij voor het lesmateriaal.